نظیر این گاه شماری را «امیر تیمور قاجار» در زمان محمدشاه قاجار، در کتاب «نصاب طبری» زیر عنوان «اسامی ماههای فرس «چنین یاد کرده است:
سیوماه و کرچ و هره ماه تیر دگر هست مردال و شروین میر چه اونه ماهوارکه ماه است و دی ز پی وهمن و هست نوروز اخیر پتک را بدان خسمه زائده به آئین هرگز
صغیر و کبیر مازندرانیها نخستین روز هر ماه را «مارماه » مینامند و در سپیده دم آن در هر خانه مرد یا زن یا کودکی خوش قد پا به آستانه خانه میگذارد تا به آن خانواده،
آن ماه تا آخرین روزهایش خوش بگذرد. و نیز در روز «مارما» هر ماه داد و ستد نمیکنند و چیزی به کسی نمیدهند یا نمیبخشند و چنین کارهایی را بدشگون میپندارند.
چگونگی هوای هر روز از پنج روز پیتک را نشانهای از هوای ماهی از پنج ماه پس از آن میدانند. اگر هوای نخستین روز پیتک آفتابی باشد هوای روزهای« ارکما» را هم آفتابی
میپندارند. یا اگر هوای دومین روز آن بارانی باشد، هوای «دما» را بارانی میدانند، بهمین گونه چگونگی «وهمن ما» «فردین ما» و «نوروزما» میانگارند. همچنین هوای هریک از
روزهای طاق «کرچما» را تا چهاردهم، یعنی روزهای اول و سوم و پنجم. سیزدهم، که جمله هفت روز میشود، نشانهای از هوای روزهای «کرچما» و شش ماه دیگر سال میدانند.
مثلا اگر آسمان روز اول «کرچما» گرفته و بارانی شود، هوای سراسر ماه «کرچما» را گرفته و بارانی میپندارند. یا اگر هوای روز سوم آن باز و آفتابی شود، هوای تمام روزهای ماه
«هر ما» را باز و آفتابی خواهند دانست. بههمین طریق هوای روزهای پنجم و هفتم و سیزدهم را نشانههایی از برای هوای ماههای «تیرما» «مردال ما» و ... «اونما» میانگارند
این هفت روز از «کرچما» را «کرچ در» مینامند و در این روزها گل کاری نمیکنند، تن نمیشویند، موی سر و چهره نمیتراشند و پشم گوسفند و موی بز نمیچینند ؛
چون معتقدند که: اگر گل کاری بکنند مار در خانهشان آشکار خواهد شد و آشیانه و تخمگذاری خواهد کرد.
اگر موی سر بتراشند یا تن بشویند، موی سر و تن و چهرهشان سفید میشود و میریزد.
اگر پشم گوسفند یا موی بز را بچینند، بیماری و بلا در دام میافتد.